Avslutning judoträning.

        För att avsluta min judoberättelse  så kan jag nämna att de följande månaderna med många, många timmars  träning, var fantastiskt roliga, jobbiga och lärorika. Vi hade också, under en tid, en mycket duktig finsk kille som instruktör som hade första graden av svart bälte.
 Jag kämpade på rätt bra och var så gott som klar att gradera till blått bälte när jag var tvungen att sluta  Detta p.g.a att jag gick ut gymnasiet och hade inte råd att åka 10mil 3ggr/v för att träna)   Det stannade dock vid grönt bälte och det är jag  stolt över.

Vissa övningar har jag nytta av än i dag. Hur man ska ramla utan att bryta armar och ben och nacke, sitter i ryggraden- likaså en del arm- och halslås. Balansövningar gör jag fortfarande och några kast sitter också.

Som jag visat bild på tidigare så blev det en tävling våren-72 och det kan faktiskt vara så, att vi tjejer som deltog var de första damer som var med i en officiell judotävling i Sverige...  Ska få svar på det från Svenska Judoförbundet.

En liten kort info om vad som ingår i gradering till GRÖNT bälte:
 
Greppteknik
Kast  (minst 8st tror jag ingick)
Fasthållningar
Armlås
Halslå

Du ska även kunna: 
1.Komma in på kontrollgreppen från olika lägen. 
2.Behålla kontrollen när motparten försöker ta sig loss. 
3. Ett par sätt att ta dig ur kontrollgreppen som fodras till föregående grad. 
4.Ett sätt att ta över när uke attackerar tori som står på alla fyra. 
5.Minst två sätt att passera benen på uke när denne ligger på rygg. 
6.Minst fem sätt att vända uke, som ligger på mage / alla fyra. 
7.Fyra valfria kontringar i tachi waza. 
8.Två valfria kombinationer höger-vänster i tachi waza. 
9.Två valfria kombinationer framåt-bakåt i tachi waza.

1 Lotta från Småland:

skriven

Med tanke på vilken snubbelfot jag är skulle jag också behöva lite fallteknik! :-)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: