Tittar på älven ...

...som rinner förbi några hundra meter nedanför den plats jag nu sitter på. Den som ibland kan kännas som "samma gamla vatten i samma gamla fåra", är helt enkelt  fel tänkt. Det är ju nytt vatten som rinner förbi varje sekund! Alltså så är det en ny älv varje gång jag tittar på den.  Och allting runt omkring den förändras. Även om jag sitter på samma plats i flera år så är jag ändå på en ny plats varje millisekund. Jag ser inte allt som snurrar inuti allt som finns, men jag vet att det händer.
Det gäller förstås också oss. Om man tänker så här tex: 
Efter ett antal veckor, månader eller hur länge det nu tar, så har vi ju fått "nya" människokroppar- alla celler byts ju ut ,allt eftersom ,i hela kroppen...då måste ju den människokropp som jag hade för , säj 5år sedan, vara helt borta och jag är alltså "ny".  (Tänk bara på alla hudflagor som ramlar av oss varje dag och naglar och hår som växer och klipps av..osv)
Själen är dock densamma,   för den har mycket högre "beståndsdelar" än celler,  tror jag i alla fall.
Rätt häftigt med livets mysterium.
1 Kajsa:

skriven

På tal om älven. När är det tranorna brukar samlas?

2 Kajsa:

skriven

Jaha, vad mysigt. Ja jag skulle gärna följa med, det var roligt.

3 Kajsa:

skriven

Ja men vad bra! Vad kul!

4 Kajsa:

skriven

Ja, men har svårt att inte få dåligt samvete över det. Men det skulle vara himla skönt att bara ligga hemma en sån dag. Usch, orkar ingenting känns det som. Jaså har dom? Men då vill jag gå ner!!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: